be fit by miley

fit • gym • diet • running • health

Nabiał w diecie

nabiał mleko przetwory mleczne nabiał mleko przetwory mleczne

Nabiał, przetwory mleczne to jedne z najbardziej popularnych produktów spożywczych w odżywianiu. W obecnych czasach spotykamy się z różnymi opiniami na temat czy nabiał jest zdrowy czy wręcz przeciwnie.

 

„Pij mleko będziesz wielki”,  „Będziesz mieć mocne kości”

 

– ile w tym prawdy?

 

Poniżej zamieszczam kilka istotnych faktów, abyśmy mogli odpowiedzieć sobie na te wątpliwości i sami zadecydować czy warto spożywać produkty z tej kategorii.

 

Dlaczego nie?

Laktoza

Mleko zawiera laktozę. Nietolerancja laktozy występuje u ok. 25% Europejczyków. Osoby te są narażone na bóle brzucha,  wzdęcia, zaparcia lub biegunki. Problem ten dotyczy picia mleka pasteryzowanego lub UHT, gdyż takie mleko jest pozbawione enzymów wspomagających trawienie laktozy, które występują w naturalnym surowym mleku.

Estrogenom

Mleko, głównie przemysłowe zawiera w sobie również dużo żeńskich hormonów, np. estrogenów. Tak jak u krów to zjawisko może być korzystne, gdyż dzięki temu krowy produkują więcej mleka, tak niestety u człowieka niekoniecznie. Nadmiar przyczynia się do niepłodności.

Hormon wzrostu

Mleko zawiera 1GF-1, tzw. hormon wzrostu. Jest on bardzo przydatny u małych dzieci, ale u nastolatków może powodować trądzik, a u osób dorosłych przyspiesza proces starzenia.

Kazeina

To kolejny składnik mleka, na który co niektórzy są uczuleni. Podstawowe zagrożenia to  drażnienie jelita i wywoływanie chorób autoimmunologicznych, a także często wiąże się również nadwrażliwością na gluten.

 

A teraz ta bardziej optymistyczna część:

Korzyści ze spożywania nabiału:

Witaminy

Mleko tłuste i zrobione z niego przetwory są znakomitym źródłem kwasów tłuszczowych i witamin A, D, E i K.

Źródło białka

Mleko jest źródłem białek. Białko buduje w końcu komórki naszego ciała i odnawia je, gdy zostaną uszkodzone. Od jego ilości w diecie zależy siła naszych mięśni. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że białko serów twarogowych jest niemalże tak samo wartościowe, jak z drobiu, mięsa i ryb.

W 100 g twarogu mamy ok. 21 g białka, czyli prawie tyle samo zawartości co w wołowej pieczeni.

Źródło hormonu szczęścia

Dojrzewające sery posiadają substancje, które działają przeciwdepresyjnie. Pod ich wpływem w mózgu powstaje tzw. hormon szczęścia, serotonina. W żółtym serze są także inne substancje, poprawiające nastrój, np. chrom, który skutecznie koi nerwy i  łagodzi bóle głowy; witaminy z grupy B, które łagodzą napięcie i dodają energii, a także magnez, który poprawia pamięć i procesy myślenia.

Pamiętajmy jednak, że sery są bardzo smaczne, jednak ze względu na dużą zawartość tłuszczu są bardzo kaloryczne: 25g sera (plasterek) zawiera ok. 87 kcal, natomiast dwa plasterki pokryją dzienne zapotrzebowanie na wapń.

Priobiotyki

Mleko niepasteryzowane, kefiry, jogurty i sery zawierają bardzo korzystne bakterie, tzw. probiotyki, które chronią przed wieloma schorzeniami oraz łagodzą ich objawy,

Czy powinniśmy zatem pić mleko i jeść jego przetwory? 

Świat jest podzielony w opiniach na temat nabiału. Niektórzy unikają przetworów mlecznych inni natomiast się nimi zajadają. Jeśli chciał/a/byś sprawdzić, czy jesteś uczulon/y/a na laktozę czy kazeinę wystarczy, że  wyeliminujesz nabiał całkowicie z diety na kilka tygodni, a potem wprowadzisz go ponownie. Jeśli nie zauważysz poprawy samopoczucia, ani pogorszenia po ponownym wprowadzeniu go do diety, to prawdopodobnie nabiał ci nie szkodzi.  W przypadku stwierdzenia zauważalnych zmian zalecam powtórzenie takiego testu, ale tylko uwzględniając  masło i śmietanę – bez serów i jogurtów.

Nie ma jednoznacznych objawów uczulenia na kazeinę, mają jednak podobny wpływ na organizm do uczulenia na gluten. Najczęstsze to:

  • problemy skórne,
  • problemy z układem pokarmowym,
  • zmęczenie
  • wahania nastroju,
  • kiepska odporność
  • bóle głowy.

Nabiał, nabiałowi nierówny

Najlepsze są dla nas pełnotłuste i niespasteryzowane mleko i jego przetwory: masło, kefiry, jogurty greckie. Często jednak jogurty i sery pochodzą z pasteryzowanego mleka lub co gorsza mleka w proszku. Dlatego wybierajmy świadomie.

Czy powinien/eś/aś spożywać nabiał?

Tak naprawdę to Ty musisz odpowiedzieć sobie na to pytanie – ocenić jak wpływa na Twój organizm i samopoczucie. Każdy z nas najlepiej zna swój organizm. Musimy mieć tę świadomość, że istnieje wiele zastępników produktów i na różnoraki sposób możemy dostarczyć naszemu organizmowi potrzebną ilość wapnia i witamin. Warto jednak cały czas edukować się i mieć świadomość, które produkty dostarczają nam określone składniki.

Dbajmy o zapotrzebowanie naszego organizmu, a odwdzięczy się nam pięknym wyglądem i świetnym samopoczuciem :)

« »

© 2017 be fit by miley . Theme by Anders Norén. Adaptacja szablonu: Inaczej & Mirtus.